יום שישי, 30 באוגוסט 2013

מורה מקוון - מתכוונת ומתקוונת לסליחה

שנת הלימודים החלה...חודש אלול וכמעט שנושקים לתשרי.
החגים בפתח , סליחות, ברכות וחגיגה של חגים ...מערכי השיעור מזמנים  גירויים רבים ללמידה, והשימוש בעמדת מורה מקוונת כה נחוצה. השנה אני מלמדת בשתי כיתות במקביל. כיתה אחת ערוכה ומוכנה לכל מה שאעלה בדמיוני והכיתה השנייה טרם הוכנה והותאמה לשיעור מקוון. בשתי הכיתות אותו נושא , אותה מטרה, אך השיעורים שונים מקצה לקצה. מחשב, מקרן ורמקולים עושים את ההבדל וגורמים לשיעור להיות מעניין יותר, מגרה יותר ובעל השפעה שונה על התלמידים. כיצד אשמיע את השופר ואראה את תהליך הכנתו? כיצד אשמיע את הפיוט הכה מרגש שאותו אני מלמדת? שני שיעורים בעלי אותה מטרה , אך שונים בתכלית. לפעמים אני חושבת לעצמי, האם התרגלנו מהר מידי לכל ה"טוב" הזה?!
ההכנה לשיעור עם עמדת מורה מקוונת שונה בתכלית מתכנון לשיעור החסר בעמדה. המורה של היום איננו עוד המורה של פעם , מורה מקוון הוא מורה הפועל בסביבה מקוונת, משתמש בטכנולוגיות המידע והתקשורת ובאמצעי הוראה - למידה דיגיטליים בשגרת עבודתו האישית והמקצועית. בהתנהלות זו, שאינה כרוכה רק בהיבטים טכנולוגיים, המורה מנהיג, יוזם ומיישם תהליכי הוראה-למידה חדשניים, תוך שימוש בטכנולוגיות .
העולם הולך ומתפתח בקצב מהיר וההוראה הולכת לכיוון חדשני , בעתיד הקרוב הכיתות יהפכו לכיתות חכמות ואנו המורים נעבור עוד שינוי משמעותי בהגדרת התפקיד ובאופן הוראה התלמידים.
האתגר המרכזי הוא בעיצוב הוראה אחרת, בה תפקיד הטכנולוגיות אינו מתמצה בגיוון והעשרת ההוראה-למידה, אלא בקידום, תמיכה, זימון ואִפשור פרדיגמת למידה אחרת (רותם ואבני 2009 . ) פרדיגמה זו מיישמת עקרונות הוראה- למידה איכותיים, שאינם תלויי טכנולוגיה, ומעצבת ומעצימה אותם בהלימה לצרכי הלומד במאה ה - 21 באמצעות הטכנולוגיה העדכנית :
אז מה זו "כיתה חכמה"?
" כתה חכמה" הוא כינוי לסביבה לימודית עדכנית בכתה הפיסית , בה לטכנולוגית המידע מקום מרכזי בחינוך ובתקשורת- (ICTE -  Information and Communication Technology in Education ) מרכיבי סביבה זו הרלוונטיים להיום (תחילת עשור שני של המאה ה -21 ) הם :
• לוח אינטראקטיבי
• לחילופין, עמדת מורה מקוון: מחשב חיבור לרשת ומקרן
• מחשבים אישיים/ קבוצתיים ללומדים המחוברים לרשת האינטרנט ולרשת המורה
• מערכת הקרנה והמחשה לכל סוגי ההמחשות הויזואליות והקוליות לצפיה בכתה
• שליטה על מסופי התלמידים: עיון אצל כל אחד מהם, אפשרות הכנסת הערות תלמיד או מורה למסופי הכתה, השבתה זמנית בעת הצורך, הצגת מסוף תלמיד על הלוח האינרטאקטיבי לשם הדגמה לכתה וכד .
• אתר או מרחב מקוון מלווה הוראה-למידה ייעודי, כחלק מאתר/שירות בית ספרי , כתשתית לניהול הלמידה ולפעילות המקוונת, לשם הנחיה, לשמירת חומרי השיעור וההפניות לעזרי למידה מקוונים.

ההנחה הגורסת שעצם הימצאות כתה חכמה בבית הספר, היא זו שתשנה את ההוראה-למידה בהלימה לעידן הדיגיטאלי היא אשליה מטעה . ללא פיתוח תובנות למשמעויות השינוי בלמידה בו עיצוב תפיסה חדשה של תפקוד המורה, וללא הכשרה וליווי מקצועי מתאים של המורה, לא יושג השינוי המיוחל פרנסקי (Prensky, 2008) ממקד טיעון זה לכל היבט של שילוב טכנולוגיות בכתה: התפיסה השגויה השלטת עדיין היא, שתפקיד הטכנולוגיה הוא בגיוון, בהעשרה ובהרחבה של ההוראה באמצעות אמצעי המחשה מולטימודליים המעוררים את הקשב והמוטיבציה של התלמידים.

במסגרת הקורס של הד"ר אתי כוכבי התבקשנו לבנות יחידת לימוד באמצעות הלוח האינטראקטיבי, תוך התנסות  והכרות עם הכלי Activinspire .אין ספק כי שיעור מעין זה יוצר עניין ומוטיבציה אצל התלמיד, ממחיש באופן ויזואלי את הנלמד ואף מזמן חשיבה מסדר גבוה . עם זאת התכנון לשיעור היה שונה לחלוטין מתכנון שיעור רגיל, הכרת הכלי והאפשרויות השונות שהוא מזמן ארכה זמן רב, תכנון וביצוע מערכי השיעור, אף הם, לא היו עניין של מה בכך. מצאנו את עצמנו יושבות שעות רבות על תכנון יחידה של חמישה שיעורים בנושא גופים הנדסיים. נראה כי החלפת הלוח הרגיל בלוח אינטראקטיבי אינה פשוטה כלל עבור המורה ומצריכה היערכות שונה בתכלית לקראת השיעור ואף בתהליך הלמידה. עם זאת בסופו של התהליך אנו יכולות להתגאות בתוצר הסופי !


http://www.avrumrotem.com/BRPortalStorage/a/25/33/77-INvANEIcVn.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה