יום ראשון, 11 באוגוסט 2013

המהפכה המקוונת- "חנוך לנער על פי דרכו"

"כדי לרכוש השכלה ומקצוע עליך להיות תלמיד טוב בבית הספר !" זה מה שתמיד אמרו לנו...הלא כן?!
האמנם נכון משפט זה גם בדור הנוכחי והדורות הבאים?!
הילדים של היום כבר מטילים ספק במשפט זה, ולא לגמרי מאמינים באמיתותו, שכן היום הידע נגיש לכולם ומסתעף לכיוונים רבים ושונים. נראה כי בקרוב טאבלטים יהפכו לילקוט החדש , תלמידים וסטודנטים ילמדו מכל מקום בעולם על ידי מרצים מרחבי העולם.

השינוי המהותי שעוברות מערכות החינוך בעולם משפיע על האינטראקציה בין המורה לתלמיד לבין התוכן. אם בעבר המורה היה בעל הידע, והוא היה זה שמעביר את הידע ללומד, הרי שכיום , עם חדירת גישות הטכנולוגיות החדשות , המורה אינו מהווה עוד מקור הידע היחידי והתלמיד נחשף למקורות מידע מגוונים , זמינים ונגישים. הלומד אוסף את המידע ואחראי לארגונו, לעיבודו , לפרשנותו ולהפיכתו לידע חדש. הגישה החינוכית מעמידה כעת את הלומד במרכז ושמה דגש על תהליך הלמידה. כל תלמיד לומד על פי סגנון הלמידה המתאים לו, חושב בצורה אחרת ומתקדם בקצב שלו.
הסביבה המקוונת מעודדת למידה מתוך הכוונה עצמית והתנסות בחשיבה מסתעפת. הלומד לומד גם מתוך טעויות ומקבל עזרה מגורמים שונים , כגון: מורה - מנחה, עמיתים, אתרים ברשת. הוא האחראי לתהליך הלמידה שלו ויכול לתכנן אותו על כל שלביו. הדגש הוא על התהליך ופחות על התוצר (הגישה הקונסטרוקטיביסטית).

העתיד מכוון לכך שהחינוך האקדמי יהיה נגיש לכל העולם בחינם או במחיר נמוך , הלמידה תהיה בכל מקום ובכל זמן. התקשורת תהיה נוחה וזמינה- ניתן ללמוד מכל מכשיר המחובר לרשת. חווית הלמידה תהיה שיתופית וירטואלית, התאמה אישית של הקורסים ללומד על פי יכולותיו וביצועיו.
בקורס של הד"ר חגית מישר טל צפינו בסרטון על פרופ' דפנה קולר בנושא הלמידה המקוונת . בסרטון נחשפנו ליתרונות הלמידה המקוונת , לכח ולתקווה שהיא מעניקה לאנשים ברחבי העולם הרוצים ללמוד, אך לא משיגים זאת מסיבות שונות ומגוונות. הגישה אמנם חדשנית , אך פותחת חלון לעולם ומלואו.


אין ספק כי אנחנו בפתחה של המהפכה המקוונת , וכל מורה צריכה לעבור תהליך מהותי בשינוי דרכי ההוראה והחשיבה כדי להתאים את הלומד לעידן החדש.
במקורות קראנו את הפסוק "חנוך לנער על פי דרכו" ( משלי כד' ו'), כמה שהפסוק רלוונטי כיום...כאשר הלומד הוא במרכז !!



מכון מופת
הארץ
מקור התמונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה