יום שישי, 16 באוגוסט 2013

זה עולם קטן מאוד... המהפכה המקוונת - Mooc

Mooc -המהפכה המקוונת 
בפוסט הקודם דיברתי על המהפכה המקוונת , על השינוי שחל במערכות החינוך בעולם , לאן מכוון העתיד ועל יתרונות הלמידה המקוונת (בעקבות הקורס של חגית מישר טל על ה Mooc).

לאנשים רבים ברחבי עולם יש את החלום להירשם לאוניברסיטה, להתקדם ולהתפתח, אך בשל קשיים כלכליים, תחרות קשה ומספר מוגבל של מקומות, רק מספר מסויים יכול להתקבל לאוניברסיטאות
MOOC מציע הזדמנות לכולם להגשים את החלום שלהם

שנת 2012  הוגדרה כשנת ה- MOOC - Massive Open Online Courses  – קורסים מקוונים שמועברים ע"י מיטב המרצים ופתוחים לציבור הרחב ברמה העולמית.
ההשכלה הופכת לזמינה ופתוחה לכולם, בכל מקום ובכל זמן. כל אחד יכול לבחור מה ללמוד ובאיזה קורס להשתתף. הסטודנט מפתח מיומנות ואחריות לניהול מעקב אישי אחרי הלמידה שלו. עליו לבחון את ביצועיו ואת פעילותו באתר הקורס, להתעדכן באופן שוטף באתר ולהתאים לעצמו חומרי לימוד, פעילויות ומטלות על-פי אסטרטגיות הלמידה המועדפות עליו במסגרת הגבולות שאותן מציב המרצה. דבר זה מעודד עצמאות ואחריות אישית בקרב הלומדים. 
הסטודנט נוקט בצעד המקדם אותו באופן משמעותי בחיים , הלמידה הינה למידה לכל החיים.
סטודנטים באזורי זמן שונים, ממגוון מדינות בעולם יכולים לקחת חלק בלימודים אקדמיים. הלמידה יכולה להתבצע מהבית או מכל מקום אחר בו יש מחשב מחובר לאינטרנט. דבר זה מגדיל את הנגישות להשכלה גבוהה. הסטודנטים לומדים בדרך חוויתית של טובי המרצים, אשר מחויבים להגיש הרצאה טובה ומעניינת. מה שמאפשר עבורם למידה ברמה גבוהה וטובה.  
Mooc משנה את יחס הסטודנטים ללמידה, הסטודנטים מבינים כי הערך החשוב ביותר בלמידה הוא  שיתוף - יש לשתף בחומרים מבלי לחשוש. למשתתפים בקורס המקוון ניתנת הזדמנות לא רק ללמוד באותו הזמן עם לומדים נוספים, אלא גם מזמנת את האפשרות לעבוד עם אנשים מכל העולם. יתרון כזה יכול להיות חלון הזדמנויות מקצועי, חברתי, לימודי ואפילו אישי. בעוד שהתלמידים בקמפוס מייצגים קבוצה די הומוגנית של אנשים, הלומדים מרחוק מהווים קבוצה הטרוגנית הרבה יותר. הם מקבוצות גיל שונות, מקומות מגורים שונים, לחלקם ניסיון עבודה עשיר מאחוריהם וחלקם לומדים לפני עיסוק בשוק העבודה, וכו'. לימוד מרחוק יכול לאגד קבוצות אלו ולהוות כור היתוך בין פלגים שונים באוכלוסייה. 
היתרונות הפדגוגיה בשיטה זו הם רבים ,בעוד שתוכניות לימוד מסורתיות מוגבלות במספר התלמידים היכולים להשתתף בהן, תוכניות לימוד הכוללות למידה מרחוק מוגבלות הרבה פחות. הדבר מתאפשר כאשר שיעור מועבר בשידור חי לבתי התלמידים או לאולמות מרוחקים, או שהתלמידים יכולים לצפות בהקלטה של השיעור המקוון בזמנם הפנוי,  ולהשתמש חומר עזר מקוון, לימוד מרחוק אינו מוגבל בגודל הכיתה, משום כך ניתן לנצל יכולות דידקטיות של מרצים מעולים ללימוד מספר תלמידים רב יותר. בנוסף, מאחר וכל תוכנית לימוד תהיה מיועדת למספר תלמידים רב יותר , ניתן להשקיע יותר משאבים בפיתוח והעשרת תוכניות לימוד אלה. 
לימוד מרחוק מאפשר לבנות תוכניות לימוד מגוונות ועשירות יותר. הטכנולוגיה נעשית יותר מתקדמת ויותר נפוצה כמעט מידי יום. חבל יהיה אם יתרון זה לא ינוצל באחד התחומים החשובים ביותר בהתקדמות האנושות, אם לא החשוב שבהם - תחום החינוך. טכנולוגיה יכולה לסייע בהמחשות , סימולציות , מצגות מולטימדיה, הקלטת ושידור שיעורים והרצאות של מרצים אורחים ומומחים ועוד. טבעי ביותר להשתמש ביכולות אלה להעשרת תוכניות הלימודים. 
דוגמה ליוזמה מסוג זה הינה קורסרה -זהו תוצר של שיתוף פעולה שהחל בין 16 אוניברסיטאות בינלאומיות מובילות, שמציעות 119 קורסים במדעים מדויקים, מדעי הרוח ומדעי החברה. משך הקורסים הוא בין שישה לעשרה שבועות. מאז שהאתר עלה לאוויר, נרשמו אליו 1.5 מיליון איש מ–190 מדינותקורסרה, היא יוזמה מעט שונה - תוצר של שיתוף פעולה בין 16 אוניברסיטאות בינלאומיות מובילות, בהן פרינסטון, ג’ונס הופקינס, רייס, דיוק ואחרות, שמציעות 119 קורסים במדעים מדויקים, מדעי הרוח ומדעי החברה. משך הקורסים הוא בין שישה לעשרה שבועות. מאז שהאתר עלה לאוויר, נרשמו אליו 1.5 מיליון איש מ–190 מדינות. לאחרונה הכריזה קורסרה על צירוף 17 אוניברסיטאות נוספות ליוזמה  בין המצטרפים המכובדים (קולומביה, בראון, אוניברסיטת לונדון ועוד) נמנית גם האוניברסיטה העברית בירושלים. בעקבות כך מספר הקורסים יגדל לכ-200. עד כה נרשמו לקורסרה כ-6,000 סטודנטים ישראלים, אולי עתה עם הצטרפותה של אוניברסיטה ישראלית, יגדל גם מספר הסטודנטים הישראלים.

אז כאמור...זה עולם קטן מאוד, נגיש ופתוח לכל דורש! 
הסרטון הבא מסביר בצורה ברורה מהו בדיוק MOOC וחושף את יתרונותיו הרבים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה