יום שני, 8 ביולי 2013

פייסבוק למורים: להיות או לא להיות?

בפוסט הקודם דיברתי על המושג "חבר" בפייסבוק, מייד עלתה בי השאלה המתבקשת - האם הפייסבוק הוא המקום לנו המורים? להיות או לא להיות?
 (חברים של התלמידים)

לפני כשנתיים הוציא משרד החינוך הנחיה גורפת ולפיה אסור למורים להיות חברים של תלמידיהם ברשת החברתית וכי עליהם לאבטח את חשבונם הפרטי ולהיזהר בתכנים שהם מעלים אליו. חוזר מנכ"ל העלה את המניעים לאיסורבפעילות חינוכית ברשתות חברתיות שעיקר מטרתן היא ניהול קשרים חברתיים הקשרים מטשטשים את הגבול בין פעילות אישית-פרטית של מורים, הורים ותלמידים לבין פעילות חינוכית-מקצועית. מאחר שסביבה זו נעדרת מנגנוני בקרה וניטור, אין אפשרות להבטיח מענה שוויוני והוגן לכלל התלמידים ופעילות מתוכננת ועקבית או לבצע ניטור. כמו כן, קיים סיכון לניצול לרעה של חופש הביטוי, לפגיעה בפרטיות, לפגיעה בשם הטוב של אדם, לפריצת הגבול בין תקשורת מקצועית לתקשורת אישית, לחשיפה לתכנים פוגעניים ועודמסיבות אלו השימוש ברשתות חברתיות לאינטראקציות בין-אישיות בין מורים לתלמידים אסור.
האיסור עורר מחאה מצד חלק מהמורים שסברו כי פייסבוק מהווה פלטפורמה טובה לחיבור אישי יותר עם התלמידים, וחלקם אף טענו כי תלמידיהם סיפרו להם פרטים אישיים אודותיהם שאותם לא היו חושפים בכל מקום אחר מלבד ברשת החברתית.
מאז השתנתה הנחיה זו וחל שינוי במדיניות משרד החינוך: חוזר מנכ"ל חדש שנשלח לאחרונה ממשרד החינוך למנהלי בתי הספר ברחבי הארץ מאפשר למורים להתקשר עם תלמידיהם באמצעות רשת הפייסבוק
קובעי מדיניות מוטרדים מהשלכות קשרי מורים-תלמידים המשתמשים ברשתית החברתיות. מעצם טיבן, עשויות רשתות חברתיות להשפיע על יחסי מורים ותלמידים. המונח "חבריםכשלעצמו מערער את ההיררכיה המסורתית ביחסי מורה-תלמידברשתות החברתיות קירבה ו"חברות" שונות מאשר בעולם הפיזי, שם מתקיימים יחסי סמכות בין מורים לתלמידיהם . רכיבים נוספים הקשורים ליחסי מורי- תלמידים הינם, על פי הגדרה, בעלי זיקה חזקה לעידן הרשתות החברתיות , קישוריות, חרדה וקונפליקט . מכאן שלרשתות חברתיות פוטנציאל להשפיע על יחסי תלמידים-מורים בכללותם, בעולם הפיזי ובעולם הוירטואל. (אלונהפורקוש-ברוך, ארנון הרשקוביץ).
אני מוצאת לנכון לצרף את העדכון מחוזר מנכ"ל המתייחס להתנהלות מורים בפייסבוק, שכן ידוע שבכל פעילות בה נמצאים המורים/ המחנכים הם האחראים  להתנהלות ולבטיחות בה. דבר העלול להיות מאוד בעייתי ונטול שליטה. ועל כן על המורה להיות מודע לתפקידו כמורה ולא "כחבר" ברשת החברתית ולהוות דוגמה בהתנהגותו המקצועית והחינוכית.
בפוסט הבא אמשיך ואדון ביתרונות הגלומים בפייסבוק לאנשי חינוך.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה