יום חמישי, 27 ביוני 2013

"הייה לי חבר..."

חבר בעידן הפייסבוק

המושג "חבר" הולך ומשתנה בעידן הרשתות החברתיות. ואני שואלת את עצמי ,לא פעם, מדוע חשוב כל כך לאנשים לצבור רשימה בלתי נגמרת של "חברים" בפייסבוק. האם זה אומר שהם יותר חברותיים? האם זה אומר שאם הרשימה ארוכה ומשתרכת הם יותר "מוערכים" מאחרים?
האמת, אני מסרבת לקבל את זה, אולי אני לא מותאמת עדיין לעידן החדש הזה... אך אני בעצמי כלל לא נוטה לצרף חברים של חברים שאינם מוכרים לי,  אין לי כל עניין בפרסומים של כל מאן דבעי. ואף לא מציעה חברות לאנשים שאין ברצוני שיכנסו לפרטיי האישיים. עדיין קיים בי קושי החשיפה , ואין לי כל כוונה לחשוף היכן אני מטיילת בשבת, באיזו מסעדה ביקרתי , ואיך חגגתי לבני יום הולדת. 

חוקר בכיר בשם וויליאם דרסיוויץ כתב מאמר במגזין האמריקאי The Chronicle, שנותן הסבר אקדמאי למה שקורה. הוא קורה לזה מות החברות. הוא כותב: "מה קורה, בעולם החדש והמופלא הזה, לחברות עצמהפייסבוק יוצר עיוות פתאומי ועצום של המרחב החברתי. משהצטמקו לגודלו של פוסט על קיר הפרופיל, האם נותר תוכן בחברויות שלנו? אם יש לנו 768 "חברים", באיזה מובן יש לנו חברים בכלל? מוסד החברות העכשווי אינו מתחיל ונגמר בפייסבוק. מרגע שהחלטנו להיות חברים של כולם, שכחנו איך להיות חברים של מישהו". 

ואני תוהה, מדוע כיום מסתפקים בכתיבת מזל טוב על הקיר או פשוט לחיצה על "לייק"? מה קרה למחוות הקטנות והמרגשות דוגמת הבאת פרח או עוגה טעימה...

הפייסבוק משנה את אופי החברות. החברות איננה עוד במובן של "רעות". ועידן הרשתות החברתיות מגדיר מחדש את המושג. הורינו בוודאי ידעו שיש לבחון בקפידה את המושג " חבר", ואף נהגו לומר ש"חבר יש רק באגד" . 
למרות כל הנאמר, כמובן שקיימים יתרונות רבים לפייסבוק כמתווך בחברות, כמסייע באיתור חברים , כפותח הזדמנויות חדשות וככלי דו כיווני המסוגל לעודד הפריה בתחומים שונים . ועל כך אינני חולקת כלל.

הסרטון המצורף מתאר במערכון קומי של ארץ נהדרת את אופי החברות בעידן הפייסבוק...תיהנו...









חברים אמיתיים בעידן הפייסבוק
האם החברות השתנתה בעידן הפייסבוק?

תגובה 1:

  1. אין ספק שאנחנו נמצאים בתחילתה של מהפכה ועלינו לסגל לעצמנו מיומנויות חדשות וביניהן האבחנה מי הוא "חבר" ומה אנחנו משתפים...

    השבמחק