יום ראשון, 14 ביולי 2013

רשתות חברתיות כסביבות למידה

בפוסט הקודם העליתי מקצת הקשיים הכרוכים בשימוש ברשתות החברתיות בתהליך הלימודי. על אף שהנושא עדיין שנוי במחלוקת ארצה לעמוד על היתרונות של הרשתות החברתיות כסביבות למידה.

בעידן המודרני (2013) העיקרון בו הקהילה מבנה את הידע הוא המבנה המועדף, ולכן השימוש ברשת חברתית להוראה ולמידה הוא הכרחי. המדיה החברתית בחינוך אינה עומדת בפני עצמה, אלא היא מתפקדת כחלק מהסביבה החינוכית ומתהליכי ההוראה והלמידה המתרחשים בה. מדיה חברתית בהוראה למידה היא כלי משלים או מלווה התנהלות ארגונית, פדגוגית או חברתית-חינוכית, כאשר האינטראקציה מהווה בה ציר מרכזי. לצרכי למידה אחרים, שסביבת הפייסבוק אינה מספקת להם מענה, יש להשתמש בסביבה וכלים המתאימים לניהול הוראה-למידה, אחסון והעלאת מידע וחומרי למידה, ניהול קורס או פעילות מקוונת (הפייסבוק בחינוך "לחשב מסלול מחדש", רותם ואבני 2012).

רבים טוענים כי על המורה להיות ולהכיר את הרשת החברתית ואת מה שהיא מציעה.
המרצה הגב' צביה אלגלי תומכת בגישה כי המורים צריכים להכיר את העולם שבו מבלים הילדים חלק ניכר מזמנם , העולם שבו הם מקבלים מידע רב . אלגלי טוענת כי יש למורה תפקיד חשוב, והוא להיות המבוגר המשמעותי עבור התלמידים ושיהיה זה שמהווה מקור לפניותיהם. ברשת החברתית יכולים להתקיים תהליכים משמעותיים, תהליך חינוכי חברתי והן תהליך חינוכי לימודי. בסרטון מתארת  הגב' צביה אלגלי מדוע חשוב שמורים יהיו ברשתות חברתיות?



המרצה הד"ר גילה קורץ תומכת בהשקפתה בשימוש ברשתות החברתיות כסביבות למידה אלטרנטיביות. קורץ מונה את היתרונות שיש לשימוש ברשת החברתית : רשתות חברתיות מאפשרות לגולשים לשתף ולתרום תכנים בינם לבין חברי הקבוצה. המיימד החברתי חזק מאוד ויכול לתרום ולהעצים את התהליך הלימודי. הלמידה הופכת למידה פעילה והתרומה הפוטנציאלית לתהליך הלימודי הוא אדיר. בנוסף להגברת המימד החברתי קורץ מדברת על הגברת השיתופיות הלימודית וכן שיתוף הפעולה בתהליך הלימודי. שלושת המאפיינים הנ"ל ( הגברת המימד החברתי, השיתופיות החברתית ושיתוף הפעולה) מהווים  פוטנציאל לשילוב הרשתות בתהליך הלימודי. (ניתן לצפות בסרטון )

אנו מצויים עדיין בתקופה שבה השימוש ברשתות החברתיות ככלי חינוכי לימודי נמצא בחיתוליו ואינו סוחף כפי שניתן היה אולי לצפות. יתכן כי הסיבות לכך הן האיסורים וההגבלות, או אולי החשש הטכנולוגי או הערכי. אחת הסיבות המרכזיות לפער בין השיח אודות החשיבות של הפייסבוק בחינוך לעומת השימוש המוגבל מאד בו, היא היעדר, או חוסר הבשלה, של תובנות פדגוגיות, על מקום ותפקיד הרשת החברתית בהוראה ובלמידה מיטבית ועדכנית.
אם כן ראוי להעלות כאן את השאלה כיצד נכון וראוי לפעול בעת שימוש בפייסבוק בפעילות חינוכית?
על כך אדון בפוסט הבא.




מקור התמונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה