יום שבת, 20 ביולי 2013

הוראה באמצעות קבוצה סגורה בפייסבוק

בפוסטים האחרונים דנתי בנושא שילוב הרשת החברתית בהוראה.
ניכר כי השיח אודות חשיבות הפייסבוק בחינוך תופס מקום חשוב בקרב אנשי חינוך, אולם קיים פער בין התיאוריה למעשה.
אחת הסיבות המרכזיות לפער בין השיח אודות החשיבות של הפייסבוק בחינוך לעומת השימוש המוגבל מאד בו היא היעדר, או חוסר הבשלה, של תובנות פדגוגיות, על מקום ותפקיד הרשת החברתית בהוראה ובלמידה מיטבית ועדכנית. סביבת הפייסבוק מזמנת אמצעי למידה עדכנית, סביבה המאפשרת למידה שיתופית בקהילה מבנה ידע, תוך אינטראקציה חופשית, נגישה ושותפת בין הלומדים ובינת לבין המורה. מאחר וכל הלומדים מצויים ממילא בו ומתקשרים בשוטף ביניהם, הם משתלבים ומשולבים באופן טבעי ומיידי בדפי הלמידה ובקבוצות הלמידה הייעודיים, כולל שימוש שוטף ונרחב בתקשורת ייעודית קבוצתית ואישית.

נחשפתי להתנסות זו בקבוצות שונות אליהן אני משוייכת, ובמיוחד בקבוצה שנוצרה עבור צרכי הלמידה שלנו , הסטודנטים, בלימודי התואר השני. קבוצה זו הינה קבוצת למידה סגורה, אשר מטרתה שיתוף ברעיונות, דיון, העלאת קבצים, פתרון בעיות, הבהרות ותהיות בעניין הנושאים הנלמדים בקורסים. קבוצת הלמידה בפייסבוק משמשת חלק בלתי נפרד מסביבת הלמידה, וההתנסות בה גרמה לי לשנות את דעתי בעניין, סביבת הלמידה שלנו פשוטה וידידותית לשימוש, ובהחלט יעילה ותורמת לתהליך הלימודי.
כמורה אני חושבת שקיים יתרון אדיר, דווקא לתלמידים החלשים והמופנמים בכיתה, שאינם מתבלטים, לקבל את המידע המבוקש באופן פתוח ונגיש. עם זאת אני חושבת שהשימוש בפייסבוק ככלי העומד בפני עצמו ללמידה אינו מספיק , אלא ככלי מלווה או תומך בלמידה.
על המורה המשתמש בדפי הפייסבוק כקבוצת לומדת להנחות באופן קבוצתי על ידי עדכון הודעות, העלאת מידע רלוונטי והוראות שוטפות. המורה אינו "חבר" של הלומדים, אלא מנהל אינטראקציה קבוצתית חינוכית, ובמקרה הצורך גם אינטראקציה אישית. המורה צריך להציג בפני התלמידים את עיקרון הפעילות בהיבט הארגוני והלימודי, תנאי ותקנון ההשתתפות בקבוצה, הציפיות וחובות הלומדים , סוג החומרים המועלים וכללי הכתיבה.



פייסבוק 2102 בחינוך – "לחשב מסלול מחדש" רותם ואבני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה