יום חמישי, 16 במאי 2013

זמנים משתנים ואנו משתנים איתם - המשך

כניסתם של הספרים האלקטרוניים 

בהמשך לפוסט הקודם בו דיברתי על השינויים המהירים המתרחשים בעולם בכלל, ובתחום החינוך בפרט, בחרתי לחשוף מעט את התהליך הטמעת הספרים האלקטרוניים, בו נמצא בית הספר, בו אני מלמדת , בית ספר רמת חן ר"ג.




השנה התבשרה הנהלת בית הספר כי הוא נבחר להיות אחד מבתי הספר שיהוו פיילוט לשימוש בטכנולוגיה חדשנית- ספרים הדיגיטליים. שימוש בחומרי הוראה-למידה דיגיטליים הם אחד המרכיבים המרכזיים של הלמידה הדיגיטלית. שילוב ספרי הלימוד הדיגיטליים מהווה נדבך חשוב במעבר של בית הספר להוראה –למידה דיגיטלית. "ספר אלקטרוני הינו ספר מודפס המוצג בגרסה דיגיטאלית שניתן לקריאה על מחשב, בדרך כלל באמצעות הרשת האלקטרונית או על גבי CD-ROM. ספר אלקטרוני יכול להרחיב את הגרסה המודפסת בכך שהוא מוסיף מרכיבים נוספים כגון קישורי היפרטקסט, אפשרויות חיפוש ומולטימדיה"(קורס תקשוב ולמידה). 
בבית ספרי צוות המורים מקצועי ,מוביל את הלמידה בסביבות למידה חדשניות ומתוקשבות בהתאמה למאה ה-21 , כפי שהיא באה לידי ביטוי בתכנית הלאומית, כשהמטרה היא הכנת התלמידים לחיים במאה ה- 21 (בית הספר "רמת חן" http://ramat-chen.com/) , בית הספר מקצה משאבים רבים בהכנסת כלים חדשניים לכיתות וחדרי הספח, וכן מתעדכן ומטמיע פדגוגיות חדשניות בשיטות ההוראה והלמידה ובניהול הארגון.
הוספת ספרי הלימוד הדיגיטליים מאפשרת התפתחות פרקטיקה של פדגוגיה חדשנית בכיתה, תוך כדי ניצול היתרונות המרכזיים הקיימים בספרי לימוד דיגיטליים דוגמת:
למידה חווייתית - המאפשרת יצירת ידע אצל הלומד, דבר המתאפשר עקב אופיים של משאבי המדיה שהם אינטראקטיביים, מעודדים לפעולה ופועלים על מגוון חושים.
מעקב אחרי תהליך הלמידה - בספרי לימוד דיגיטליים ברמה מתקדמת משולב תהליך הלמידה בתוך תוכני הספר, ומאפשר מעקב והיזון חוזר בכל עת למורה ולתלמידים .
עדכניות - ספר הלימוד הדיגיטלי מאפשר עדכון בכל עת. חומר למידה עדכני מאפשר ללמידה להיות רלוונטית לעולמו של התלמיד, ומכאן אפקטיבית יותר. 
עידוד השימוש במיומנויות תקשוב ואוריינות מידע - הספר פועל בסביבה מתוקשבת, התלמידים יתנסו באופן שוטף בפעילות בסביבה זאת על כל המשתמע מכך.

כדי ליישם את כל המטרות העומדות בפנינו נדרשת תשתית טכנולוגית וכן התחייבותם של מנהלת בית הספר וצוות המורים להשתתף בהשתלמות בית ספרית בת 30 שעות בנושא ספרים דיגיטליים וכן בהשתלמות של 30 שעות נוספות לספרים דיגיטליים למורים על פי תחומי הדעת מתמטיקה, מדעים ואנגלית. בית הספר מתחייב להצטייד לפחות על פי הנדרש ב"דגם הבסיסי" של תכנית התקשוב הלאומית :
א. מחשב נייד לכל מורה בבית ספר
ב. מקרן מותקן בכל כיתת אם עם דגש מיוחד על כיתות ה-ו.
ג. כל כיתות האם בבית הספר מרושתות ומחוברות לרשת האינטרנט
ד. קיים חיבור לאינטרנט ברמת קו תמסורת קו  IPVPN או המקביל לו. 
הטמעת הספרים הדיגיטליים הינה תהליך ארוך טווח, הנעשה באופן הדרגתי, הכולל הכשרת צוות בהשתלמות בית ספרית, פיתוח תכנים נוספים והוספת שכבות מידע לספרים הקיימים בפלטפורמות המאושרות על ידי משרד החינוך, היערכות והכנסת טכנולוגיה ותשתיות מתאימות. ולכן על מנת שהטמעת הטכנולוגיה תהיה משמעותית יש לקחת בחשבון שהינה הליך מורכב והדרגתי.
ספרים דיגיטליים מהווים אתגר חדש במערכת החינוך, שיש לו פוטנציאל לשינוי בדרכי ההוראה- למידה-הערכהבוודאי עוד אתאר בהמשך הבלוג את התהליך שאותו נעבור בחדר המורים, שכן אנו בתחילתה של דרך ארוכה ומאתגרת. 




·      המנהל למדע וטכנולוגיה, פרוייקטים מתוקשבים, פיילוט ספרים דיגיטליים ופדגוגיה חדשנית. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/MadaTech/ICTInEducation/Projects/Pylot_sfarim_digitalim.htm
·       התאמת מערכת החינוך למאה ה- 12, פיילוט ספרים דיגיטליים  , קריטריונים לבחירת בתי הספר. 6 במאי 2012.
קורס תקשוב ולמידה - בהנחיית גב' נעמי פורת ד"ר גילה לוי עצמון, ד"ר גילה קורץ והגב' נעמי פורת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה