יום שבת, 11 במאי 2013

זמנים משתנים ואנו משתנים איתם

הלם העתיד

בוקר יום שגרתי, מחליקה את האצבע על הטלפון הנייד כדי להפסיק את צלצול השעון המעורר, מתעדכנת במיילים והודעות חדשות, הבן שולח תמונה מהטיול שזה עתה נמצא בו בהר הכרמל, נרגעת שהכל בסדר, ממהרת להזמין באינטרנט את הקנייה השבועית מהסופר, מתעדכנת בחשבון הבנק, ויוצאת ליום העבודה , לא לפני הלחיצה על ה"חבר" החדש והמבורך שלי, שמנקה לי את הבית כשאני לא נמצאת...האיירובוט. 
הללויה...העתיד כבר כאן ! 

בקורס של הגב' צביה אלגלי נחשפנו לספרו של אלווין טופלר  "הלם העתיד"(Future Shock) שראה אור בסוף שנות השבעיםעל פי הספר, העתיד צופן בחובו שינויים רבים בפרק זמן קצר, שאנשים רבים מתקשים ויתקשו להתמודד איתם. מחבר הספר מתנבא כי החברה התעשייתית תהפוך ל"סופר תעשייתית" וששינוי זה "יהלום" באנשים טופלר דן רבות בסכנות, שבשינויים וההתפתחויות, ללא מציאת דרכים למוכנות חברתית ונפשית של האדם, שבעזרתן האדם יסתגל לעתיד. הוא צופה "זמנים סוערים הצפויים לבוא", מאחר שהשינויים הם גלובליים והם משפיעים על הרבה ארצות. והם מהפכניים כי יש בהם השפעה על שינוי צורה כולל של החברה. באופן שבו אנו מנהלים מדיניות ובאופן שבו אנו מארגנים את הכלכלה ואת חיי המשפחה. "מוטב שתהיה בידינו מפה כללית ולא מושלמת המשמשת בסיס לשינויים ולתיקונים, מאשר שלא תהיה בידנו מפה כלל  ללא שימוש בעתיד ככלי עזר אינטלקטואלי ניתקל בקשיים בהבנת בעיותינו האישיות".

טופלר ניסה לחזות את קווי התפתחותה בעתיד ולהסיק מכך על מצבו של האדם - איך יראו חייו במאות הבאות, מה תהיה השפעת ההתפתחות הטכנולוגית פורצת הגבולות על האדם כפרט והחברה האנושית בכלל. טופלר חזה עוד לפני עידן האינטרנט, לווין התקשורת, הטלפון הנייד והמחשב האישי שהשינויים יהיו טכנולוגיים וחברתיים ויגרמו לאנשים רבים להימצא במתח נפשי ובלבול. יותר משלושה עשורים חלפו וטופלר נתגלה כנביא מודרניהוא צפה את המשברים שיעברו בני אדם שאינם מוכנים לתמורות הצפויות, את הפיגור המאיים על חברות שלא יכשירו עצמן לשינויים, את שינויים בחיי המשפחה, מוסד הנישואין, חיי החברה, השימוש בסמים כבריחה מן המציאות, הבריחה אל כיתות דתיות ופעילות מיסטית, המהפכה שיביא המחשב בחינוך ובארגון ובניהול. הוא קרא בספרו להתכונן לעתיד כדי לצמצם את נזקיו ולסגל את ההמונים למציאות החדשה
המתח והבלבול בהחלט ניכרים גם בי, שכן ההתפתחות והשינויים כה מהירים, עד כי אני נדרשת להיות עם אצבע על הדופק וכל העת ללמוד ולהכיר את החידושים המוצעים, הן בתחום החינוכי (שילוב הספרים הדיגיטליים יחל בשנה"ל הבאה) , והן בכל תחומי החיים. עם זאת הילדים והנוער, שמתנהלים בטבעיות בעידן הטכנולוגי, רואים בטכנולוגיה כדבר מאוד משמעותי ומהותי בחייהם.

מחקרים וסקרים שבדקו עד כמה הטכנולוגיה החדשה משמעותית בחיי הילדים והנוער הסיקו כי מקומה מהותי ביותר בחיי הנוער הגדל כיום. הקישור האישי והזמינות התמידית באמצעות טלפונים סלולריים אישיים הופכים להיות אבן בסיס לחיי החברה ואופני התקשורת בקרב הנוער. חלק ניכר מחיי החברה היום מתנהל מעל גבי הרשתות החברתיות, והשילוב בין הזמינות האישית הרבה, הנגישות למקורות מידע והקישור המתמיד אל הסביבה החברתית הופך את הטכנולוגיה להכרח מציאות עבור בני נוער רבים.
סקר בנושא נערך בבריטניה על ידי חברת T-Mobile בקרב 4000 הורים וילדים מתבגרים בגילאי 11-18 שנים, ודווח באתר פידר. הסקר דן בשאלה עד כמה החרמת הסמארטפון על ידי ההורים נתפסת כעונש קשה על ידי ילדיהם. מתברר כי בקרב כלל הילדים, 1 מתוך 6 תפס עונש זה כקשה במיוחד, אך בקרב אוכלוסיית בני הנוער אשר היו בידם סמארטפונים, האחוזים היו גבוהים בהרבה והגיעו ל- 80% מהילדים אשר תפסו עונש זה כחמור במיוחד. כ-1 מתוך 10 ילדים אף דאג להשיג סלולארי חלופי ללא ידיעת הוריו, למקרה בו הסמארטפון יוחרם בשנית.  
כנראה שאף זו הוכחה לכך שאכן העתיד כבר כאן, ודפוסי התקשורת והחינוך משתנים בקצב מהיר למול עיניינו .





כותרת- תרגום מלטינית

תגובה 1:

  1. לעיתים קשה מאוד להתמודד עם שינוי, אבל שינוי מגיע בכדי לקדם ולפתח אותנו, מאין קפיצת מדרגה.
    Without change things stay stagnant and die, we must Embrace change.

    השבמחק